Sosyal Medyaya Tasarım Yaparken Kullanabileceğiniz 5 İlke

İnsanlar doğaları gereği görsel varlıklar olarak yaratılmışlardır. Beynimizde görsel işlemlere adanmış milyonlarca nöron vardır. Bu görsel beyni bir çok işlemde kullanıyoruz. Günlük hayatımızdan profesyonel hayatımıza kadar…

Görselliğin bu kadar ön planda olması yaptığımız işlerde de önem arz ediyor. İşimiz her ne olursa olsun hedef kitlemize bir şeyler sunarken isteğimizi en iyi sunan görselleri seçiyoruz. Özellikle hayatımızın vazgeçilmez bir parçası olan sosyal medyada görsellik en üst seviyelere ulaşmıştır. Artık işimizi de online ortamlara taşıdığımız göz önüne alınırsa görsel tasarımın bizim için önemi iyice anlaşılır. 

Peki sosyal medya ve online ortamlarda tasarım yaparken yada yapılan tasarımların doğru uyğun olup olmadığını kontrol ederken nelere dikkat etmeliyiz? Bir kaç ana başlık ile bunları inceleyelim.

1. RENK

ÜRÜN ALINACAKKEN VERİLEN KARARLARIN %90'I RENKLERE DAYANMAKTADIR

Yapılacak her türlü tasarım için en önemli ve en karmaşık etmendir renk. Duygu oluşturmaya, ruh halini ayarlamaya, duyguyu iletmeye ve kişide deneyim uyandırmaya en çok renkler yardımcı olur. Yapılan akademik araştırmalarda satın alma tercihlerinin %90’ını renkler belirliyor. Renk seçerken bir çok paradigma kullanılacaktır. Bunlardan en önemlisi ise “renklerin beynimizi nasıl etkilediği”dir. Renkler ve anlamları başka bir blog yazsının konusu olduğu için buraya ekleme yapmıyor, ilgili blog yazsını okumanızı tavsiye ediyorum. 

Bir marka için renklerin ne kadar güçlü olduğunu vurgulamak için “Doritos” markasının isimsiz ve logosuz reklamını izlemenizi tavsiye ediyorum. İmzasız bir reklama başka kimin cesareti yeter demişler, gayet güçlü bir vurgu…

2. DENGE

HER DENGE YARATIMINDA TERAZİ DÜZ DURMAK ZORUNDA DEĞİL!

Tasarımda denge vurgulu tasarımlar yapmak için özel bir anahtardır. Her kullanılan ögenin bir ağırlığı vardır ve o ögeleri doğru yerleştirmezsek ağırlıklarından dolayı tasarım düşecektir. Fakat burada dikkat etmemiz gereken nokta dengenin “tasarımı her zaman düz tutmak” olduğu fikrinden kurtulmaktır. 4 farklı denge vardır:

1. SİMETRİK DENGE: Aynı görsel ögelerin karşıya eşit yerleştirilmesi gibi düşünebiliriz. Tasarımda ayna gibi yansıttığımızda birbirini tamamlayan ögeler bulunur. Tekrarlama yoluyla denge sağlanır ama her zaman tercih edilmez. Burada uyum hissini görmek çok mümkündür. Örnek olarak sanatçı ve illustrator George Bokhua‘nın aşağıdaki tasarımına bakalım.

2. ASİMETRİK DENGE: Daha dinamik ve hareketli tasarımlar için tercih edebileceğimiz bir seçenektir. Yoğunluğu bir tarafa toplayarak, bazen yön duygusu oluşturarak, boşluğu kullanarak asimetrik ama tutumlu bir denge sağlanır. Asimetrik dengede ağırlığı dengelemek için ögelerin boyutu, rengi, açıklığı-koyuluğu, sıcaklığı-soğukluğu, yoğunluğu, yönü gibi parametrelerle oynayarak istediğiniz görüntüyü elde edebilirsiniz. Aşağıdaki örnekte görüldüğü gibi tasarımcının  post tasarımı yaparken kullandığı asimetri tasarımı daha dinamik bir hale getirmiştir. 

1. DAİRESEL DENGE: Ögelerin ortak bir merkezden yayılmasıyla meydana gelir. Burada tasarımın yayılma noktası illa tasarımın tam ortası olmak zorunda değil. Her hangi bir yeri merkez alarak da yapılabilir. Radyal denge illa daireler kullanılarak yapılmak zorunda değildir. Göz bir merkezi görsün yeter. Örnek olarak bir web sitenin ana sayfasına göz atalım. Yeterince tatmin edici bir çalışma olmuş.

4. KRİSTALOGRAFİK DENGE: Mozaik denge olarak da bilinir. Eşit ağırlıktaki görselleri dağıtarak denge oluşturmaya denir. Bir merkez olmak zorunda değildir. Genelde grid görünümü yapılarak elde edilmeye çalışılır. Haber sitelerinde bölünmüş olan blokları buna örnek gösterebiliriz. Burada örnek olarak bir stok fotoğrafa bakalım.

3.ÇİZGİLER

YÖNÜNÜ BELİRLEMEK İÇİN ÇİZGİ ÇİZ

Tasarımda gözün en son gitmesini istediğiniz bir yer varsa çizgiler ile bunu kolaylıkla sağlayabilirsiniz. Böylece bakan kişiyi harekete geçirme yada aktive etme durumuna getirebilirsiniz. Sıkça kullandığımız yukarı kaydır ifadesi buna bir örnektir. Düz çizgiler tasarımda düzen hissi yaratırken eğri çigiler hareket hissi katar. Tasarımlarda görsel bir yolculuk için çizgiyi kullanmak en mantıklı seçimdir. Aşağıdaki örnekte çapraz çizgiler gözleri farklı alanlara götürür. Farklı odak noktaları ve bölümler oluşturulmuş bu tasarımda sanatçı Muti isteneni veriyor.

4. TİPOGRAFİ

TİPOGRAFİ BAŞLI BAŞINA BİR SANATTIR

Tasarımınızda hangi yazı tipinin kullanacağını seçerken dikkat etmeniz gereken en önemli konu şüphesiz “okunabilirlik”tir. Tipografi tek başına bile mesajı yansıtabilir. Görsellerle uyumlu tipografinin ise bir çok şeyi başaracağından emin olabilirsiniz. Konu hakkında ufak bir kaç tüyo ekleyelim:

> Tasarımda tipografi seçerken en fazla 3 farklı font kullanın yada aynı font ailesinin stillerini tercih edin. 
> Font büyüklüğünü neye dikkat çekmek istediğinize göre ayarlayın. Görselle bütün dursun istiyorsanız orta boy yada küçük, önemli bir maddeye dikkat çekmek istiyorsanız da büyük punto tercih edebilirsiniz. Baş harfi büyük tutmak da burada işinize yarayacaktır. 
> Logolarda yada başlıklarla karakter aralığını açmak soft bir görüntü elde etmenize yardımcı olacaktır. 

Aşağıdaki örnekte 3 farklı başlıkla yapılan hikaye tasarımını görüyoruz. Yazının tasarıma olan etkisini anlamak için incelemek yeterli olacaktır. 

5. BOŞ ALANLAR

YAŞASIN BOŞ ALANLAR! SİYAH DA DAHİL

Tasarımda en önemli etmenlerden biridir boşluklar. Her tarafı tıka basa doldurmaktan ziyade bazen tasarımda alan bırakmak, tasarımın vurgusunu kuvvetlendirir. Tasarımda alan kullanmak tasarıma estetik bir kalite de getirecektir. Burada alandan kastımız her zaman beyazlık olmayabilir. Tasarımın uygunluğuna göre siyah yada renkli boşluklar da kullanılabilir.  Aşağıdaki hikaye örneklerinde görselleri çevreleyen boşlukların tasarıma katkısı inkar edilemez. 

"Tasarımcılar ve pazarlamacılar, eklenecek hiçbir şey kalmadığı zaman değil, götürecek hiçbir şey kalmadığında 'mükemmelliğe ulaştıklarını' biliyorlar."

- Antoine de Saint-Exupéry -


Yayınlanan yazılar, haberler, eğitimler ve diğer projelerimden zamanında haberdar olmak için, bültene kayıt olabilir ve düzenli mail alabilirsiniz.